Gezien in 010 laat nieuws uit Rotterdam zien


Gezien in 010: doorgezaagde bankjes en Rotterdam Music Awards

Hoi.

We hebben een nieuwe website aangetroffen: Burgermeetnet. Omwonenden van Rotterdam The Hague Airport kunnen hier aan bijdragen door het vliegtuiggeluid te gaan meten… Mocht u meer informatie nodig hebben..


De Rotterdam Music Awards komen er aan; 16 december is de uitreiking. U kunt nog stemmen.


Duurt nog even: de Rotterdam Dakendagen. Mei 2025 kunt u weer divers daken. En deze keer is er ook een glijbaan.


In M4H moet straks een heuse stadswijk verschijnen. Het bestemmingsplan is inmiddels goedgekeurdlezen we..


In Amsterdam heeft een pilot met flitspalen op 30 km/u laten zien dat handhaving werkt. Minder hard rijden, minder ongelukken, luidt de conclusie van het Openbaar Ministerie. De flitspalen hebben de snelheid gedrukt en daarmee het risico op ernstige ongevallen verlaagd. Reden genoeg voor het OM om de aanpak landelijk uit te breiden.

In Rotterdam staan Leefbaar Rotterdam en D66 te popelen om dit voorbeeld te volgen. Met de geplande snelheidsverlaging naar 30 km/u in 115 straten willen ze graag weten hoe het college deze ontwikkeling oppakt. Is de wethouder al in gesprek met het OM? En hoe zit het met een overzicht van straten die in aanmerking komen voor een flitspaal? De fracties vragen ook of er al een lijstje met prioriteiten klaarligt.

Geloofwaardige weginrichting is cruciaal: in een straat die schreeuwt om 50 km/u, helpt geen enkele flitspaal om bestuurders langzamer te laten rijden.


Rotterdam heeft een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het dossier ‘daklozenproblematiek’. Na eerdere relletjes rond bankjes op Centraal Station, bleken in september de bankjes bij de Markthal door buurtbewoners eigenhandig doorgezaagd. De ChristenUnie, altijd scherp op sociale kwesties, stelt schriftelijke vragen aan het college en zet de wethouder onder druk: hoe heeft het zover kunnen komen, en waarom voelt Rotterdam zich genoodzaakt om met een zaag overlast aan te pakken?

Het college wijst op complexe oorzaken: van dakloze arbeidsmigranten zonder recht op hulp, tot personen die geen gebruik willen maken van bestaande voorzieningen. In een lijst van ‘hotspots’ met overlast staan naast de Markthal ook bekende plekken als het Centraal Station en Zuidplein. Hier wordt al ingezet op veldwerk, handhaving en mosquito’s, die met hun hoge piepgeluiden ongewenste bezoekers moeten weren.

De bankjes, waarvan 24 zitplekken verloren gingen, stonden toch al voor een bouwplaats en hadden volgens de gemeente nauwelijks een functie. Maar of de bankjes terugkeren na de bouw van Rotta Nova? Dat blijft een mysterie, al wordt een horecaplein genoemd als mogelijke nieuwe opstelling.

De ChristenUnie blijft hameren op structurele oplossingen: zorg voor daklozen en minder symptoombestrijding. Voorlopig echter lijken maatregelen als extra verlichting en cameratoezicht sneller uitgerold dan een daadwerkelijke visie. Aangifte van vernieling werd niet gedaan, want de politie heeft meer te doen.